Bij ons op school beginnen we eerst met een halve dag in de kleuterklas te staan. Nadien een dag, dan een dag en half, twee dagen en uiteindelijk twee dagen en half.
Twee dagen en half was de langste stage in mijn eerste jaar kleuteronderwijs.
1: Vertellen vanuit een verhaal
Toen ik voor de eerste keer in een klasje mocht staan moest ik een boekje voorlezen. Het thema was werken vanuit een verhaal. Ik stond toen in de derde kleuterklas en vertelde het verhaal Nippertje. De kleuters mochten hier dan nadien vrij rond tekenen rond dit boekje.
Voor mijn eerste stagedag moest ik ook een bewegingslesje geven. We kregen de opdracht om vrij spelen met verschillende materialen aan te brengen. Dit was chaotischer dan gedacht maar lukte nog vlot.
2: Spiegels
Mijn tweede stage was nu een volledige dag, ook in de derde kleuterklas. Nu was het thema spiegels.
We speelden het spelletje: wie heeft de muts? Een kleuter droeg een muts en een andere kleuter moest aan de hand van de spiegel achter zich kijken en raden wie de muts droeg.
De kleuters vonden dit geweldig.
Nadien kwam het verhaal: iedereen prinses aanbod aan de hand van een magneetbord.
In de ontdekhoek konden we nadien allerlei spiegels ontdekken en ons afvragen of alle spiegels hetzelfde waren van vorm, gebruik, ...
We speelden een muziekspel: doe wat je hoort. Zo spiegelden ze de bewegingen die aan een muziekinstrument gelinkt waren.
Voor de beeldactiviteit maakten we afdrukken van verf op de spiegels.
We speelden dirigentje en in de namiddag speelden we een gezelschapsspel van sneeuwwitje en we probeerden de heks te verslaan door alle spiegels te verzamelen voordat onze grote spiegel brak.
3: Geurtjes
Mijn laatste stage in de derde kleuterklas was al een dag en half. Het thema was geurtjes.
De juf zocht een nieuw parfum en liet de kleuters geurpotjes doorgeven. Hier zaten lekkere geuren in maar ook slechte geuren. De juf vroeg zich af welke geur bij haar paste. Samen vonden we een heerlijk geurtje die mijn nieuwe parfum werd.
We hadden turnen en speelden een tik spel koekjes bakken.
Na het turnen speelden we met een lied: het spel Ri ra rauto. (link met het verhaal)
In de hoeken speelden we een associatie spel. Leg de juiste neus bij het juiste dier.
Op het einde van de dag vertelde de juf nog het verhaal Rook.
De volgende dag mochten we op geurentocht met onze tikstokjes. Ik had verschillende sterke geuren verstopt in de klas. We gingen op zoek en als we iets roken moesten we steeds harder en harder op ons stokje tikken.
We werkten in de hoeken en probeerden spelen met een lied nog eens uit. Het ging al veel beter dan de eerste keer.
Nadien ging iedereen een zeepje maken met zeepvlokken en douchegel in een plastiekzakje kneden en hierna vormpjes van maken.
Toen was mijn stage in de derde kleuterklas voorbij.
4. Borstels
Deze stage was mijn eerste stage in de tweede kleuterklas.
We begonnen deze stage met beweging (een tikspel).
Nadien kwam er een spontane waarneming van de borstels. De juf haar haren lagen helemaal in de war en ze zocht een kam die ze kon gebruiken. Ze nam steeds de verkeerde borstel en dit merkten de kleuters natuurlijk op. Samen zochten we naar de juiste kam. Maar waarvoor dienden al die andere borstels dan? Dit zochten we uit.
Samen met de juf mochten we nadien placematjes maken maar aan de hand van sjablonen, spatraampjes en tandenborstels.
Na de middagpauze werd het verhaal van Eendje smeerpoets verteld en de geleide waarneming van de borstels kwam er aan.
Op het einde van de dag speelden we nog met de voeldoos en voelden en bespraken de borstels die in de voeldoos zaten.
De volgende dag vertelden we het verhaal aan de hand van een magneetbord en speelden we een gezelschapsspel waarbij we de verschillende borstels moesten verzamelen.
Ook speelden we een muziekspel waarbij we de juiste kleur van borstel in de klas moesten gaan zoeken aan de hand van het liedje rood rood. (liedvariatie door andere kleur)
5. Ik wil een dier
De laatste stage is in zicht. We werken twee dagen en een half over huisdieren.
Een dierenomloop als start van het thema was wel gepast. Daarna stond er een bak in onze klas met een doek over. We vroegen ons af wat er in zat. Het waren twee konijntjes die de juf had meegebracht. We mochten ze bekijken, voelen, kijken naar het hok, ...
Deze twee konijntjes gingen deze hele stage bij ons in de klas blijven.
Daarna zochten we bij onze dierendomino de juiste diertjes en plaatsten dit bij zijn tegenhanger en maakten zo een lange rij/slang.
Het verhaal Rambamboelie bracht de kleuters aan het lachen en ze deden alle geluiden die de hond Rambamboelie maakte ook na.
Met enkele kleuters deed de juf een geleide waarneming van het konijn en we keken wat ze aten, hoe ze reageerden op bepaalde zaken.
Op het einde kwam er nog een gedichtje van mevrouw De Pauw met haar hondjes.
Mevrouw De Pauw wou graag
een hond.
Toen kreeg mevrouw De Pauw
een hond
en dat was nummer één.
Mevrouw De Pauw liep door de
stad.
Wie liep daar met haar mee?
Een hondje dat geen baasje
meer had
en dat was nummer twee.
Mevrouw De Pauw liep door
het land
en kocht voor haar plezier
twee honden in een
hondenmand.
Nu had ze er al vier.
Mevrouw De Pauw liep weer
naar huis.
Wat kreeg ze daar te zien?
Zes honden onder het
fornuis!
Nu had er er al tien!
Mevrouw De Pauw zat in haar
stoel
en keek eens om zich heen.
Tien honden was een
heleboel.
Ze was niet meer alleen.
De volgende dag mochten we een foto meenemen van ons eigen huisdier of ons lievelingsdier. De juf had ook een foto mee en vertelde een grappig verhaaltje over haar hond. De kleuters mochten ook iets vertellen dat zij meemaakten met hun dier.
Nadien was er een muizenspel tijdens beweging.
In de namiddag mochten we boetseren van een dier in klei vertrekkende vanuit een tablet. (bas-reliëf).
En dan bekeken en bespraken we een vertelplaat van gekke dieren in het huis met de juf.
De dag nadien rook het niet zo lekker in de klas. De juf vroeg zich af vanwaar deze geur kwam. Het kwam uit het hok. Er lagen allemaal drolletjes in. De juf vroeg aan enkele kleuters om haar te helpen met het hok op te ruimen en weer mooi te maken voor de konijntjes naar huis gingen. We vroegen ons ook af of alle konijnen in een hok wonen? maar waar wonen ze dan?
We speelden met een lied: het konijn en werkten ons boetseren af.
Nadien namen we afscheid van de konijntjes en mochten zij maar ook wij naar huis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten