We werkten dit uit in thema Vaderdag bij een mengklas K2 - K3.
Maandag:
Deze ochtend wou de juf het boekje 'Raad eens hoeveel ik van je hou?' voorlezen. Maar het lag hoog boven de deur. Hoe konden we dit boekje nu te pakken krijgen?
De kleuters bedachten enkele oplossingen.
Toen we het eindelijk te pakken kregen konden we het verhaal voorlezen.
We zagen in het boek dat hazeltje zijn armen hoog boven zijn hoofd hield. Grote haas deed dit ook.
We legden blokjes naast de hazen en keken welke toren het hoogst was en welke de laagste.
Nadien deden we dit ook met de kleuters. We maakten een toren zo hoog als een kleuter uit de klas.
We deden dit ook met een tweede kleuter. Welke kleuter heeft de hoogste toren naast zich?
Dinsdag:
We namen de woordkaarten van het verhaal erbij en sprongen de lettergrepen van het woord.
Grote haas en Hazeltje spiegelen elkaar vaak. Wij gingen ook spiegelen. Er werd een lijn getrokken in de kring en met logiblokken werd er aan de ene kant van de lijn een figuur gelegd. We moesten aan de andere kant dit exact hetzelfde leggen. Net zoals in een spiegel.
Om grote haas te vertellen hoeveel hij van hem houdt, strekt Hazeltje zijn armen zo ver hij maar kan.
De juf strekt haar armen zo ver als ze maar kan en vertelt
dat ze zoveel van hen houdt. Maar hoeveel is dat eigenlijk? Kunnen de kleuters
iets bedenken om het te meten?
We zullen touw gebruiken. Ze meten hoeveel de juf van hen
houdt.
Een kleuter moet nu ook tonen hoeveel hij van de kinderen houdt. Dit meten we ook adhv het een touwtje.
Een kleuter moet nu ook tonen hoeveel hij van de kinderen houdt. Dit meten we ook adhv het een touwtje.
We vergelijken de stukken touw.
Woensdag: gingen we turnen met de meester en nadien deden we een spel met raadsels rond het boekje.
Donderdag: in de voormiddag gingen we naar een toneel. In de namiddag kwamen alle papa's van de kleuters naar school. We speelden een groot 'Fata morgana' spel waarbij ze samen 4 gouden schelpen moesten verdienen om ons schoolfeest te laten slagen.
Ze kregen 4 opdrachten rond ons schoolfeest thema 'De Zee'.
Ze kregen 4 opdrachten rond ons schoolfeest thema 'De Zee'.
Vrijdag:
Wie is grote haas? was het spelletje dat we deze ochtend speelden. Het was een variant op het spel 'dirigentje' maar nu zochten we geen dirigent maar Grote haas.
Na de speeltijd gingen we ook nog verspringen. We schreven met stoepkrijt wie waar beland was en probeerden het verste te springen.
Wie was er dichtbij en wie was er ver weg?
Wie was er dichtbij en wie was er ver weg?
Elke dag oefenden we ook ons vaderdagversje dat de juf zelf in elkaar had gestoken. (met dank aan enkele ideeen vanop het internet)
Liefste papa
Had ik maar een trapje naar de maan,
die is hier heel erg ver vandaan.
Nu sta ik hier voor jou,
raad eens hoeveel ik van je hou?
Van mijn hoofd tot aan mijn benen.
Tot in de puntjes van mijn tenen.
Van mijn buik tot aan mijn rug,
ik hou van jou tot aan de maan
en terug!
Deze week in de hoeken:
- Bouwen tot aan de maan (we hingen enkele manen omhoog in de bouwhoek en moesten een toren (ladder) bouwen met blokken tot aan de maan)
- In de puzzelhoek legden we enkele tangram's en kregen voorbeelden met hazen.
- We maakten een meethoekje en hier lagen meetlinten, plooimeters, ...
- In de tekenhoek speelden we het spelletje 'aap me na'. Een kleuter kleurde een prent en een andere kleuter moest deze helemaal nabootsen.
- We speelden een communicatiespel rond de prenten van het boek: hierbij moest een kleuter enkele figuren op een praatplaat plaatsen en moest de andere kleuter aan de hand van instructies, de figuren op de juiste plaats plaatsen.
- Met de figuren uit het verhaal deden we ook een poppenkast.
- We speelden het spiegelspel in de hoeken.
- We knutselden verder aan ons vaderdag cadeautje.
Bouwen tot aan de maan
Tangram in verschillende niveau's
Communicatiespel
Tekenhoek: Aap me na
Geen opmerkingen:
Een reactie posten